Kártyahasználat

Hogyan érdemes dolgozni az online képkártya csomagokkal?

Módszertani ajánlás

A latin eredetű asszociáció szótársítást jelent, egy olyan folyamatra utal, amikor képzeteket, gondolatokat, érzéseket, ingereket kapcsolunk össze egymással. Képek, rajzok, idézetek, szavak, befejezetlen mondatok egyaránt támogatják az asszociációs folyamatot.

Miért hasznos ez?

Hasznuk leginkább abban nyilvánul meg, hogy a képek, rajzok mögött található képek/szavak/idézetek/kérdések/befejezetlen mondatok kizökkentenek a megszokott gondolkodásmódból és lehetőséget adnak arra, hogy az ügyfél új aspektusból nézzen rá a témájára.

Kényelmetlen témák esetén az ügyfélnek lehetősége van indirekt módon fogalmazni, nem magáról és a helyzetéről beszél, hanem egy képről, egy idézetről, stb. Introvertáltság vagy kommunikációs nehézség esetén a képek szintén segítenek megnyílni, hiszen olyan, mintha nem is magáról beszélne, hanem csak egy kártyáról. 

Hogyan lehet ez hasznos?

A képkártyákat használhatod egyedül, egyéni coachingban, csapattal zajló munka során. A témát (life, business) a coachee vagyis az ügyfél határozza meg.

Az ügyfélnek érdemes olyan képet választani, amely megszólítja és ahhoz kapcsolódóan tenni fel kérdéseket. Az a kép is üzenetet hordozhat, amelyik taszít vagy más negatív érzéseket kelt. Lehetőség van új kártyát választani vagy tudatosan kettő vagy több kártyával dolgozni.    

Választható másik kártya munka közben?

Igen. Ha munka közben kiderül, hogy nem tetszik az ügyfélnek a kép/kérdés, stb., akkor ne erőltessük a további munkát, adjunk lehetőséget a kártya cserére. Válasszon egy másik kártyát, olyat, amely megszólítja.

Mit tegyek, ha az ügyfél azt gondolja, hogy nem elég kreatív a kártyákhoz?

Megkérdezheted tőle, hogy Mikor érezné magát kreatívnak? vagy Mi segítene most, hogy kreatívnak érezze magát? vagy Van-e kedve kipróbálni, hogy most működik-e a kreativitása? Ha a beszélgetés ellenére sem szeretné kipróbálni a gyakorlatot, ne erőltesd tovább, inkább kérj felhatalmazást, hogy később, ha hasznosnak találod ezt a gyakorlatod, visszatérhettek-e a témára?

Mi történik, ha az ügyfél egyáltalán nem akar képkártyákkal dolgozni?

Minden coaching eszköz ugyanazt a célt szolgálja: az ügyfél gondolkodásának támogatását, a haladás katalizálását. Ha az ügyfél nem szeretné az általad javasolt eszközt, ne erőltesd tovább, inkább kérj felhatalmazást, hogy később, ha hasznosnak találod a gyakorlatod, visszatérhettek-e a témára? Javasolj másik eszközt vagy kérdezd meg tőle, hogyan haladna tovább szívesen a témájával?

Milyen nyitókérdéseket alkalmazzak?

A kártyahasználat nem öncélú, hanem a folyamat valamely elemét támogatja. Ez lehet a megérkezés, a hangolódás, a jelenlét vagy a bizalom mélyítése illetve az ügyfél által megfogalmazott cél elérésének támogatása.  Kérdések lehetnek például:

Hangolódás

Hogy vagy ma? – Melyik kártya szólít meg a kérdés alapján?

Milyen tapasztalataid vannak a személyes fejlődéseddel kapcsolatban? – Melyik kártyának van üzentértéke számodra a kérdés alapján?   

Általában

Nézd meg a képeket, vajon melyik szólít meg? Melyik ragadja meg a fantáziád? Melyiknek van üzenete számodra? Melyik kártya kapcsolódik a célkitűzésedhez?

Mi történjen azután, ha a kiválasztotta az ügyfél a kártyát?

Érdemes megvárni a nyitókérdésre adott választ, például miért ezt a kártyát választotta? Ezt követően, ha rákattint a kártyára, akkor a hátoldalán található szövegről is el tudja mondani, hogy mit üzen számára, hogyan szólítja meg. Kérjük, hogy az ügyfél kapcsolja össze a témáját azzal, amit felszínre hozott benne a kártya: Hogyan kapcsolódik a témádhoz, amit láttál/olvastál/elmondtál? vagy Hogyan hasznos neked mindaz, amit az imént megfogalmaztál? Mire inspirál, amit az imént elmondtál? stb.

Csapatokkal is használhatom a kártyákat?

Természetesen. A fenti kérdések többes számban ugyanúgy hasznosak egy csapatnak, ahogy az egyénnek is. Csapatmunkához minden csapattagnak igényelhetsz egyéni hozzáférést, így önállóan tudnak kártyát választani és akár csoportokban beszélhetnek róla, visszahozva a közösbe a csoport által megfogalmazottakat.

Maradt kérdésed a kártyahasználat kapcsán?

Kérlek, írj e-mail és 48 órán belül válaszolunk: ildiko@okvagyok.hu