„A coaching a kitűzött célok elérésének útvonala, ahol a coach (szakember) kérdezéstechnikával és a coaching eszköztár alkalmazásával támogatja a coacheet (ügyfél). A coach és coachee interakciója partnerségen, bizalmon és párbeszéden alapul.
A coach nem irányítja a coacheet és nem ahhoz ad inputokat, hogyan oldja meg aktuális helyzetét az ügyfél. Ahhoz ad támogatást a coach, hogy a coachee új nézőpontból lásson rá a céljára és a haladáshoz szükséges belső erőforrásait stimulálni tudja.„
„Coaching folyamatban résztvevő ügyfél, aki elköteleződik, hogy a coaching eszköztárának és módszertanának segítségével dolgozzon a célkitűzésén a coachcsal.”
“Olyan szakember, aki coach kompetenciák alapján, kérdezéstechnika és coaching eszközök segítségével külső és új perspektívához segíti ügyfelét. Az elakadásokból történő kimozdítás, a vakfoltok azonosítása, tudatosság növelése és az előzetesen meghatározott célok elérése tanácsadás nélkül, partnerségben történik.”
„Olyan alapvetések a coach munkához, mint etikusság, bizalom, jelenlét, aktív figyelem, tudatosság előmozdítása, stb., a coachnak ezek alapján szükséges működnie munkája során. Márton-Koczó Ildikó, a honlap tulajdonosa az International Coaching Federation (ICF) minősített mester coacha (MCC), így az ICF kompetenciákat tartja irányadónak. A coach kompetenciák részletes leírását az ICF Magyar Tagozatának honlapján találod, ezen a linken: https://www.coachingfederation.hu/icf-coach-kompetenciak/„
„A coachee növekedését, nézőpontváltását, elakadásból kimozdítását elősegítő munkalap, gyakorlat, kreatív játék, teszt, tervezett kérdéssor stb. Ezek egy konkrét témakörben vagy általánosságban is támogathatják a coacheet. Előbbire jó példa egy teszt alkalmazása konfliktuskezelésben, utóbbira hasznos gyakorlat például képkártya használata, amely elősegítheti az önmegértést. Itt jónéhány coaching eszközt találsz konzultációs lehetőséggel: Link a Coaching Eszköztár Klubhoz.”
„A hétköznapokban együtt, közös célokért vagy azonos eredményekért dolgozó csapattagok közös fejlesztése, egyben együttműködési hatékonyságuk növelése. Képes felszínre hozni az együttműködést gátló tényezőket és lehetővé teszi, hogy a csapattagok biztonságos (érzelmi) keretek között rálássanak működésükre és együttes bölcsességgel fejlődjenek, konstruktívan kezeljék a fennálló elakadásokat. A coach amellett, hogy a kérdezéstechnika és más hatékony módszerekkel támogatja a fejlődést, érzelmi villámhárítóként is jelen van; nem a csapattagokat egyenként, hanem a csapat egészét tekinti ügyfélnek.
Példák:
Milyen ki nem mondott konfliktusok gátolják az eredményes munkát és a jó hangulatot? – értékesítési csapat team coachingja
Hogyan tudjuk pozitívan befolyásolni a megítélésünket, hogyan javítsuk a csapat brandingünket? – IT csapat team coachingja
Hogyan javítsuk az információáramlást a csapaton belül? – kereskedelmi osztály team coachingja Covid idején”
„Olyan emberek közös fejlesztő munkája, akik azonos témán, hasonló kihívásokkal bírnak, akár eltérő célokkal rendelkeznek, mégis közösen dolgoznak egy folyamatban. A csoportmunka alapját tehát a közös téma és a fejlődési vágy adja. A coach biztonságos keretek között támogatja az egyéni célkitűzések megfogalmazását, a személyes haladást és stimulálja a témához kapcsolódó csoportbölcsességet. Teljesen ismeretlen emberek közös munkájához ugyanúgy kiváló, mint munkahelyi silók bontásához, ha közös téma köt össze különböző osztályokat/munkaterületeket.
Példák:
Munka-magánélet egyensúlyának helyreállítása – group coaching egy kis- és közepes méretű vállalat munkavállalói számára
Elvált apák, anyák problémái és megoldásai – group coaching egy iskolában elvált szülők számára
Visszatérés a munkába a 3. hullám után – group coaching egy multinacionális vállalat dolgozói számára
A team coaching és a group coaching egyaránt cél-, és eredményorientált folyamat, amely a keretek és az elérendő cél definiálásával kezdődik. A résztvevők száma akár 2 fő is lehet, de a leggyakoribb létszám 6-15 fő. Ennél lényegesen nagyobb létszám is lehetséges arányosan több team vagy group coach bevonásával. „
„A coaching kompetenciák megismerése és alkalmazása, coaching eszköztár elsajátítása, gyarapítása és azok tudatos használata – leginkább így működik egy coaching szemléletű vagy coach stílusú vezető. Meggyőződésem, hogy a coaching szemlélet a jövő vezetői és működési stílusa. Egy olyan megtanulható hozzáállás, amely minőségibb kapcsolatokat és sikeresebb csapatokat teremt. Az értő figyelem, a partnerség, az ítéletmentesség, ezek mindannyiunk által vágyott, megbecsült értékek és egyben megtanulható és fejleszthető kompetenciák, amelyek segítik az együttműködést.”
„Coach kompetenciák fejlesztése és mélyítése mentor coach által, leginkább a nemzetközi coach minősítés (ICF) elérése érdekében: ACC, PCC, MCC. A folyamat megfigyeléseken és visszajelzéseken alapul, ezek hangfelvétel vagy valós idejű ülés alapján is történhetnek. A mentor coaching a személyes fejlődést támogatja, mindez történhet egyénileg vagy csoportos formában is.”
„A szupervízió egy olyan speciális szakmai személyiségfejlesztő módszer, ahol a hivatásszemélyiség a „szakmai én” van fókuszban. Előfordulhat, hogy a segítő helyzetben a személyes érintettségünk, vakfoltjaink miatti bevonódás akadályozza munkánkat, elakadást okoz. A szupervízió egy külső szemszögből segíti a problémákra való rálátást. A szupervizor reflektív jelenléte, kérdései segítségével az ügyfél képes lesz rálátni önmagára, saját működésmódjára és gyakorolja az önreflexiót.”