Túlélt változások: garanciák a jövődhöz


Legyen szó munkahelyváltásról, párkeresésről, házasságról, gyermekszületésről, válásról, költözésről, életközép-válságról, veszteségről – nagy jelentősége van az életünkben a változásoknak. Ezek feldolgozásának sikere vagy sikertelensége sorsfordító lehet az életünkben. Íme 5 tipp, ha szeretnéd fejleszteni a változáskezelési képességed.

Egy-egy változással szembeni ellenérzésünket kezelni nem mindig könnyű, sokszor a tudatos, jó önismerettel rendelkezők bicskája is beletörik. Hogy miért? Mert a félelmünk nagyobb, mint a változáshoz szükséges elkötelezettségünk.  A változások kiváltotta szorongás okaként a tanult tehetetlenséget azonosította még az 1970-es években Martin Seligman pszichológus. Ha gyerekkorunkban gyakran éreztük magunkat gyengének, ügyetlennek, akkor ez tehetetlenséget váltott ki belőlünk, ami beépülhet a személyiségbe, s felnőttként a változások ezt az érzést hívják elő, a tehetetlenség érzésével együtt: „új helyzet, képtelenség megküzdeni vele, én nem tudok.” Akkor is ezt érezzük, amikor minden kompetenciánk megvan ahhoz, hogy megküzdjünk a változással. Seligman szerint ilyenkor nincs mese, meg kell ismernünk újra önmagunkat, újra fel kell fedeznünk a képességeink széles repertoárját. Az önismeret fejlődésével az üzenet is könnyebben megérthető: aki megáll, nem halad, visszafejlődik. Ha ezt megértjük, jöhet a tudatosítás: minden változás csak idővel lesz mérhető, hogy milyen előnye, hátránya volt, mit tanultunk belőle. 

Ha úgy érzed, hogy a félelmed gyakran visszatart a cselekvéstől, ne hagyd magad! Íme 5 tipp ahhoz, hogy fejlődjön a változáskezelési képességed:

1.Ugyanabból a bögréből iszol minden reggel kávét? A következő reggel cseréld le. A változásokat kezd apró szokásrobbantásokkal. Ugyanazon az útvonalon mégy az iskolába/munkába? Tegyél kitérőt, találj új útvonalat!

2.Milyen hétköznapi tevékenységek vannak, amiket nem csinálsz szívesen? Korai kelés? Napi torna? Levadászni a pókot a sarokból? Beszélgetés egy kollégával? Megszólalás egy értekezleten? Eltérés a napi rutintól? Légy aktív 1 olyan dologban, ami félelmet vált ki belőled! Nem kell több, csak egyetlen egy ügy, dolog… A lényeg, hogy próbálgasd magad, hagyd el a komfortzónád, legyen sikerélményed egy olyan dologban, amitől korábban kivert a víz.    

3.Keress naponta bizonyítékot 1-1 erősségedre: bátor vagy, szerethető, kedves, határozott, elfogadó, türelmes, optimista, hűséges, igényes, vidám, okos, merész, szorgalmas, erős, ötletes, dolgos, belátó, körültekintő, stb.? Naponta válassz ki egy erősséged, s keress a múltadból jó példákat, eseteket, amikor te már gyakoroltad a kiválasztott jó tulajdonságot. Naponta írd fel, hogy milyen erősséged veszed górcső alá, legalább 20 napig folytasd a gyakorlatot.

4.Írj le 3 dolgot, hogy mit szeretnél az életedbe 1 év múlva. Válaszd ki, hogy melyik számodra a legfontosabb. Határozd meg az első, a második és a harmadik apró lépést, amit megteszel a célod érdekében. Ha megvalósítod ezeket, gyerünk tovább: jöhet a negyedik és az ötödik lépés megfogalmazása…  

5.Értékeld a jelent. Bár nagyon fontos, hogy milyen célok felé tartasz, az is lényeges, hogy hol tartasz most. Mi mindened van, ami miatt már most boldog és elégedett vagy? Ezek hogyan kerültek az életedbe? Milyen változásokat éltél meg ahhoz, hogy itt tarts ahol most vagy? Érdemes erről egy listát készítened. Ez a lista pont abban segít, hogy meglásd, már sok változás nyertese vagy...

MKI


címkék: változások kezelése, veszteség, pályakezdés, célok, Martin Seligman, tanult tehetetlenség

vissza