Szorongó élet helyett bátor kiállás


OK-nak érzi magát Hajdú Péter. A Dr. Steinberger termékek forgalmazója, a Rivan-Nova Kft. ügyvezetője szerint aki felvállalja önmagát, a véleményét mások előtt, sokat mozog az egészsége érdekében, az biztosan OK ember. Gondolatai arra inspiráltak minket, hogy összegyűjtsünk 3 ötletet a bátrabb, merészebb életért.

„A lustaság öli meg a testet, a félelem a lelket! Mozogjatok, hogy egészségesek legyetek, és ne féljetek, hogy büszkén élhessetek!” – ad határozott, életigenlő választ Hajdú Péter arra a kérdésre, mitől érezhetjük magunkat OK-nak. A Dr. Steinberger termékek forgalmazója, a Rivan-Nova Kft. ügyvezetője szerint egy egészséges, büszke ember mindig OK lesz! Hisz abban, hogy mindenki saját életének a kovácsa, a legtöbb betegség lustaságból fakad és gyávaságból a legtöbb szorongás. „Aki meri vállalni önmagát, aki meri vállalni véleményét mások előtt, aki nem lusta kellő mennyiséget mozogni saját egészsége érdekében, az biztosan OK ember” – hangsúlyozza Hajdú Péter. Hozzáteszi: „én OK-nak érzem magam, mivel aktívan sportolok, egy kiváló sportközösség vezetője vagyok, elégedett vagyok a munkámmal, és rendezett a családi életem, s tudom, hogy mindezt csak magamnak köszönhetem.”

Ahhoz talán nem szükséges tipp, hogyan mozogjunk többet, mindenki ki tudja választani a számára leginkább hatásos sportot – ha rászánta magát az aktív életformára. Az viszont már egy nagy kérdés, hogyan éljünk bátor, önmagunkat felvállaló életet. 3 tippet adunk, mit tehetünk magunkért, hogy ne vagy sokkal kevesebbet szorongjunk és egészséges önértékeléssel, büszkén kiállhassunk magunkért.

 

  1. Thomas C. Corley, amerikai író öt éven keresztül 177 dollármilliomos életét tanulmányozta, hogyan töltik az idejüket, milyen szokásaik vannak. Azt találta, hogy a tevékeny és az üzleti életben valóban sikeres gazdagok mindig olyan ismerősökkel veszik körül magukat, akik célorientáltak, ambiciózusak, elkötelezettek, nem „lehúzós”, lusta, panaszkodó, mindig mindenben a nehézségeket látó emberekkel. Olyan barátságokat kötnek, ahol a másik fél is optimista, lelkes, lehetőség szerint valaminek a jobbítására törekszik. Corley úgy találta, ahhoz, hogy valaki sikeres legyen, fontos a környezet, ahogy az is, mentsük meg magunkat a túlságosan kritikus és negatív emberektől, ők ugyanis gátolnak minket a siker elérésében. „Energiavámpírok” helyett igyekezz „energiabankárokat” találni a mindennapjaidhoz. Igen, bankárokat, akik adnak, s akik szintén kérnek energiát, hiszen a legpozitívabb és legenergikusabb embereknek is szükségük van töltekezésre. Vagyis mi is adjunk, ne csak elvegyünk más belső tüzéből. Azt gondoljuk, hogy felnőttként nem, vagy nem könnyen születnek új barátságok, legfeljebb érdekkapcsolatok. Ám hasonló gondolkodásmódúak, nyitott, érdeklődő személyiségek nagyon könnyen megtalálják a közös témát – utána pedig majd kiderül, milyen mély lesz a kapcsolat, lesz-e belőle barátság vagy pont megfelelő, ha csak néha, egy-két inspiráló beszélgetés erejéig jövünk össze. Gondold végig az ismeretségi köröd, ki az, akivel szívesen találkoznál, barátkoznál, mert inspiráló a személyisége? Milyen közös témáitok lehetnek?

  1. Napjában többször is jusson eszedbe megvizsgálni, hogy mit érzel, mi van most benned. Tarts pár pillanat szünetet és azonosítsd az érzelmeket, amelyek benned vannak. Barátkozz magaddal, az erősségeiddel és a hiányosságaiddal is. El tudod fogadni, hogy nem vagy tökéletes? Készen állsz arra, hogy javíts azokon a területeken, amelyeket problémásnak ítélsz, s általában is az önelfogadáson illetve mások elfogadásán? Ez a gyakorlat is segít abban, hogy amikor olyan helyzetbe kerülsz, hogy nyilvánvalóvá kell tenned a véleményed, az az álláspontod, akkor készen állj a másikkal való konfrontációra, a „nem” kimondására, elutasításra is, ami sokszor erőteljes érzelmekkel jár. Érzelmei mindenkinek vannak, ám korántsem mindenki tudja azokat kifejezni, pedig az, hogy épp mit érzünk: „dühösek”, „frusztráltak”, „tehetetlenek”, „szomorúak”, „csalódottak”, „sértettek” vagyunk megfogalmazása komoly üzenet a beszélgetőpartner számára. Az úgynevezett XYZ módszer hasznos, ha negatív érzelmeket akarunk egyszerűen elmondani: X érzésem van, amikor Y helyzetben Z-t lép valaki, például  „Dühít, amikor egyedül hagynak egy ilyen nagy feladattal.” Ha segítséget is szeretnénk kérni, be akarjuk vonni a másikat a helyzet megoldásába, akkor mehetünk tovább, jöhet a ZS kiegészítés: „arra van szükségem, hogy támogass ebben a munkában” vagy „megnyugtat, ha támogatást kapok tőled, stb.” Az XYZ és ZS módszer során mindenki a saját szókincsével dolgozik, a lényeg az érzelmek kommunikálása és a konkrétumok megfogalmazása a nélkül, hogy minősíteném a másikat.
  1. „Folyvást rohanunk, soha meg nem állunk. Még arra sincs időnk néhanap, hogy a tenyerünkbe rejtsük arcunk, összeszedjük magunkat egy-egy percre és szembenézzünk a kérdéssel: mi végre tesszük? Napjaink vágtató tempója, felfokozott életritmusa feszült nyugtalansággal tölt el bennünket. De nem a fizikai fáradtság az igazi baj, hanem a lelki rendezetlenség. Már-már a belső megsemmisülés érzése. S ennek hiába ismerjük a diagnózisát, a gyógymódot nem tudjuk receptre felíratni. Az orvoslással mi szolgálhatunk egymásnak. Az ember az ember patikája” – Latinovits Zoltán, a színészlegenda velős gondolatai arra inspirálnak, időnként állj meg, s gondold végig, miért teszed amit csinálsz, milyen céljaid vannak. Azok az emberek igazán bátrak és merészek, akiknek van céljuk. Ezek a célok rugalmasan alakulhatnak, rendeződhetnek, de csak akkor, ha tudsz a létezésükről, megfogalmaztad őket és vágy hajt, hogy megvalósítsd őket. Tudod, a hajósnak, aki nem tudja merre tart, mindegy, hogy milyen kikötőben áll. Írd össze a céljaid és gondold végig: mi végre teszed ezeket? Rendezd magad lelkileg, hogy önmagad patikusa legyél.

címkék: bátorság, kiállás, Rivan-Nova, Dr. Steinberger, testmozgás, egészség, büszkeség

vissza