Reziliencia eszköztár, avagy lelki edzettség is létezik


Ki ne szeretne stresszel teli időszakban is kiegyensúlyozott és optimista maradni? Ebben segít a rezilienciánk. Amikor egy-egy feszült helyzet után visszatérünk az eredeti lelkiállapotba és a hullámvölgyeinket kezelni tudjuk: a rezilienciánknak köszönhetjük, vagyis a rugalmas ellenálló-képességünknek. Jó hír, hogy reziliencia eszköztára mindenkinek van, sőt, a lelki edzettségünk folyamatosan fejleszthető. Az, hogy a nehézségekkel hogyan birkózunk meg, tanulható. Íme 10 dolog, amit megtehetsz magadért, hogy fejlődjön a lelki ellenálló-képességed!

1.    Tarts fenn jó kapcsolatot a családtagjaiddal és a közeli barátaiddal!
2.    Ne gondolj úgy a téged érintő krízisekre és nehézségekre, mint elviselhetetlen problémára!
3.    Fogadd el a megváltoztathatatlan helyzeteket.
4.    Reális célokat tűzz ki magad elé és törekedj ezek megvalósítására.
5.    Nehéz helyzetekben is hozz döntést a következő lépésről, bármilyen apró legyen is az.

6.    A nehézségek és a veszteségek után még inkább keresd a lehetőséget az önismereted mélyítésére. 
7.    Törekedj a pozitív önértékelésre, légy képes arra, hogy megdicsérd magad!
8.    Ha nehézségeid adódnak, vizsgáld ezeket tágabb kontextusban, például, hogy a probléma hogy érint téged majd 4 nap, 4 hónap és 4 év múlva?
9.    Légy optimista!
10.  Tartsd magad karban lelkileg és testileg is!
                                 (Az Amerikai Pszichológiai Társaság (APA) ajánlása alapján)

 


címkék: reziliencia, lelki ellenállóképesség, Amerikai Pszichológiai Társaság, pozitív önértékelés, kapcsolatok, önismeret, elfogadás

vissza