Maradj a jelenben, jó itt és most


A boldogság a jövőben van - állítják sokan. Ám Anthony de Mello, indiai származású jezsuita pap határozottan tiltakozik ez ellen: "Nem igaz. Te itt és most vagy boldog, de nem tudod, mert a hamis elképzeléseid, a torzított látásmódod nem enged szabadulni félelmeidtől, szorongásaidtól, ragaszkodásaidtól, konfliktusaidtól, bűntudatodtól és még egy sereg dologtól, amire programozva vagy. Ha mindezt átlátnád, rájönnél, hogy boldog vagy, csak éppen nem tudsz róla." Vajon hogyan tudunk a jelenben maradni?

Időről időre érdemes emlékeztetni magunkat, hogy a jelenben aggódni a jövőn elég abszurd. A jövő ugyanis még nem létezik...Félsz? Sokat aggódsz? Van, hogy a múlt dolgai miatt vagy épp a jövő lehetséges történései miatt bénít meg a szorongás? Javaslunk 3 „gyógyszert” félelem ellen.

1. Tudatosítsd, hogy a félelem legtöbbször az előre vetített érzelmekből, a tehetetlen várakozásból fakad. Ezt a várakozást töltjük meg aggódó gondolatokkal, kételyekkel, gyanúval, bizonytalansággal. Tedd fel magadnak a kérdést: ez most fikció vagy már bizonyság? Ha az előbbi választ kapod, akkor csípd meg magad: „hékás, olyan dolog miatt rettegsz, ami meg sem történt!”

2. Ha úgy érzed, hogy ez még kevés, akkor kezdd el figyelni önmagad: a kezeden a bőröd, az erek rajzolatát. Koncentrálj a jelenre! Ha ez még mindig kevés, akkor kezdj el dúdolni egy régi dalt vagy szavalj magadban egy mondókát, nyelvtörőt vagy egy verset. A legegyszerűbb is jó lesz, amit fel tudsz idézni: Az ipafai papnak fapipája van, ezért az ibafai fapipa papi fapipa… Ez segít abban, hogy kikerülj a szorongást keltő gondolatok bűvköréből.

 

 

3. Képzeld el, hogy tőled pont két lépés távolságra található a nyugalom köre. Elképzelted? Ott van a higgadtság, és a biztonság, sőt, ott laknak ötletek is, amelyek segítenek neked a kialakult helyzetben. Lépj át a nyugalom körébe! Maradj egy helyben addig, amíg teljesen megnyugszol. Ha időközben 1-1 negatív gondolat újra megtalálna, tessékeld ki a nyugalom köréből, légy határozott, ott nincs helyük! Próbáld ki ezeket a módszereket, ha a múlttól vagy a jövőtől való félelem gyötör. Nincs veszíteni valód.  


címkék: boldogság, jelen, jelenlét, gyakorlatok, félelem, figyelem, várakozás, koncentráció

vissza