Kontrolláld önmagad!


Minél jobban ismerjük önmagunkat, annál gyakorlottabban tudunk gátat szabni olyan tulajdonságainknak, amelyekről úgy érezzük, nem segítik a boldogulásunkat. Ilyen lehet például a türelmetlenség, az önkontroll elvesztése is. Jó hír, hogy ezek fejleszthetők. A kapcsolataink minősége és a saját jó érzésünk is javul, ha hajlandóak vagyunk dolgozni önmagunkon - ehhez adunk most tippet.

Van, hogy elszakad nálad a cérna? És előfordul, hogy nem azzal morogsz, aki ténylegesen felidegesített? Az önkontroll gyakorlása nem könnyű, ám fejleszthető. Íme két rövid gyakorlat:

1. Ha benne vagy egy nehéz helyzetben, és szeretnéd megállni, hogy elragadjanak az érzelmeid, lépj ki a helyzetből - fizikailag! Szó szerint tégy meg egy lépést jobbra vagy balra, előre vagy hátra, ezzel emlékeztetve magad, hogy a lépésed elősegít egy új helyzetet. Ez segít, hogy ne ragadj bele a negatív érzésekbe."

2. Figyeld meg magad a biztosítékot kiverő helyzetekben. Az önkontroll fejlesztése akkor a leghatékonyabb, ha megfigyeled és feltérképezed a tudatalatti szokásaidat. Milyen helyzetek, viselkedések váltják ki belőled az agressziót vagy épp a túlzott passzivitást? Mikor telik be a pohár? Hogyan reagálsz? Figyeld meg magad és próbálj meg ezekben a helyzetekben befelé, magadra koncentrálni, és emlékeztesd magad: "igen, ez az a pillanat, most van a legnagyobb szükségem az önuralomra!". Igen, tudjuk, hogy nem könnyű, és az sem biztos, hogy elsőre sikerül, ezt bizony gyakorolni kell! Biztató azonban, hogy az önkontroll az érzelmi intelligencia része és akár 100 éves korban is fejleszthető - ha akarod fejleszteni... 


címkék: kilépni a helyzetből, önkontroll, önuralom, negatív érzések, kapcsolatok, szokások feltérképezése, önmegfigyelés, érzelmi intelligencia, fejlesztés

vissza