Kifogások helyett tettek


Gyakran keresünk kifogásokat, ha nem sikerül valami, akkor is ha hibázunk, vagy, hogy miért nem kezdünk bele egy új dologba, miért nem változtatunk…, stb. Emberi gyarlóság, hogy nehezen vagyunk képesek bevallani másoknak és magunknak is, ha hibázunk, ez is jó alkalom a kifogáskeresésre. Lódítunk vagy akár hazudunk is csak, hogy megússzuk a bocsánatkérést, nem kérünk elnézést csak azért, mert félünk beismerni gyengeségeinket, hibáinkat. Csakhogy a kifogások mérgező hatásúak, mérgeznek téged és azokat is, akik körülötted vannak. Ha az összeállításunkban szereplő kifogásokat hallod magadtól, akkor ülj le és gondolkodj, hogyan tudnád bővíteni a saját komfortzónádat. Ne légy kényelmes, merj és akarj fejlődni, főleg, hogy önmagunk kifogásait mi magunk tudjuk a legjobban kezelni.

1. "Eleve vesztes pozícióban vagyok." Ha azok közé tartozol, akik eleve vesztesnek érzik magukat már azt sugallod, hogy már maga a próbálkozás is vesztes ötlet. Sokan azért teszik ezt, mert így kevésbé lesznek csalódottak, ha egy-egy tervük nem sikerül. Vagy épp azért hangsúlyozzák ezt, mert képtelenek túllépni saját bizonytalanságaikon. Csakhogy mások sem érnek el azonnali sikereket, másoknak is meg kell dolgozni az eredményekért, nem te vagy az egyetlen. Ne tűzz ki magad elé elérhetetlen célokat, haladj lépésről lépésre a célkitűzéseidben is. A kis siker íze éppen olyan édes, mint a nagyoké, az apró lépések sikere is elhozza a magabiztosságot.

2. "Nem vagyok elég jó." Ha másokat tehetségesebbnek tartasz, vagy úgy látod, hogy gyorsabban jutnak előre, mint te, ne feledd a mesét: a teknős végül legyőzheti a nyulat. Sokszor a nagyon tehetségesek ülnek a babérjaikon, s azok, akik esetleg kevesebb tudást, készséget kaptak, jobban igyekeznek, szorgalmasabbak és így gyorsabban jutnak el a csúcsra. Ha azt látod, hogy versenytársaid képzettebbek, mint te, ezt fogd fel áldásnak: türelemmel, lelkesedésel elérheted azt, amit szeretnél, még ha nem is tálcán nyújtják át neked, hanem vérrel és verítékkel kell azt kiharcolnod a magad számára.

3. "Várom a megfelelő pillanatot." Ha ezt mondogatod cselekvés helyett, a megfelelő alkalom észrevétlenül elmegy melletted. Nem lehet kifogás arra, ha hagyod, hogy az élet elmenjen melletted. Hibázni nem, sodródni elfogadhatatlan. Az "utazásod" első és legjelentősebb lépése az, amikor felkelsz és elindulsz.

4. "Túlságosan elfoglalt vagyok." Ha Pató Pálként viselkedsz, azzal órákat, napokat akár heteket vesztegetsz el az életedből, hiszen a legnagyobb érték és luxus az nem más, mint az idő. Vizsgáld meg, min tudsz időt spórolni a teendőid során, illetve azonosítsd be azokat az embereket és dolgokat, akikre és amelyekre szükséged van, a többit felejtsd el. Valószínűleg csak az idődet vesztegeted, ha nem vagy eléggé hatékony és ellazult. Például gondold át, mennyi felesleges időt töltesz a telefonok használatával, törölj minden olyan alkalmazást, amely nem okoz örömöt, illetve nem járul hozzá a fejlődésedhez. Tedd ugyanezt az életed minden területén, tanuld meg jól menedzselni az idődet, s egyensúlyt teremteni  hatékonyság és a relaxáció között.

5. "Nem tudok veszíteni." Joe Louis Clark, az 1989-ben készül Kőkemény diri (Lean on me) filmben mondja: „A vereség mindaddig nem keserű, amíg nem nyeled le”. És igaza van! Aki retteg a bukástól, az nem érti az emberi lélek erejét és képességét a tragédiák kezelésére, ugyanis ezekben nagyon erősek vagyunk. Sokkal erőteljesebbek, mint gondolnánk. Hinni önmagunkban és erősségeinkben, ez segíti  kudarctűrésünket.

6. "Egyszerűen én ezt nem tudom megcsinálni". A legegyszerűbb és egyben legveszélyesebb kifogás, ha azt mondod, hogy a célod elérése tőled teljesen független. Legyél büszke arra, amit elérsz, ahelyett, hogy szégyellenéd azt, amiben kudarcot vallottál. Csak akkor válik tőled függetlenné az, ami történik, ha elfogadod ennek tényét. 

 

 


címkék: kifogások, kifpgások kezelése, komfortzóna, hinni magunkban, erősségek

vissza