Így szánj időt az egészségedre!


Ha nem állunk meg ebben a rohanó világban, akár csak napi 10-30 percet magunkra szánva az egészségünk érdekében, úgy nagyobb esély van arra, hogy az egészségünk hiánya állít meg minket - fogalmaz Cilárik Adrienn, blogger. Tapasztalatból beszél, 2014-ben a Guillain-Barré-szindróma állította meg. Adrienn mára megtanulta, hogyan szánjon időt önmagára, kifogások nélkül, akár nemet mondva másoknak, feladatokra.

Azt hisszük van időnk. Halogatunk feladatokat, mondandókat, találkozásokat. Nem érünk rá, kifogásokat gyártunk. Azonban sosem tudhatjuk, az élet milyen meglepetéseket tartogat számunkra...

Huszonnyolc éves voltam, amikor egy egyszerű tünetből, a torokfájásból, egy hét leforgása alatt az intenzív osztály lakóinak társaságát élvezhettem, mesterséges lélegeztetéssel, épp tudattal. Nem egy sima megfázás volt. A torokfájás mellett a testemet a zsibbadás, bizsergés és fájdalom uralta, és napról napra egyre jobban uralkodott rajtam. Egy autoimmun betegség, melynek neve Guillain-Barré-szindróma, lett a "kéretlen barátom". Fiatalon néztem farkasszemet a halállal. A betegség késői diagnosztizálása miatt az állapotom életveszélyessé vált, holott huszonnyolc évesen nem éppen a halálára készültem. A gyógyulásom hosszú időt vett igénybe, és nem lett teljes. Maradványtüneteim miatt, és mert a betegség súlyosan érintette a vegetatív, sensoros és motoros idegeket, az idegrendszerem nem hajszolhatom túl, sem fizikálisan, sem szellemileg.  

 

 

Egy trauma, egy tragédia által átértékeljük az életünket. Megváltozunk. A betegség hatására én is megváltoztam: minden napot úgy élek meg, hogy  figyelembe veszem a határaimat, és ennek megfelelően igyekszem a lehető legjobban gazdálkodni az időmmel. Harcosként, túlélőként nem léteznek kifogások számomra. Egy ideje tudatosan élek és a teendőim mellett igyekszem időt ajándékozni saját magamnak, saját magamra. Tudom, hogy ez tervezést igényel: a gyerekek mellett nehéz, vagy mert épp állandóan szaladásban, lóti-futásban vagyunk, vagy mert a munkahelyünkön van káosz. És még lehetne sorolni, hogy miért nem szakítunk időt magunkra. Csakhogy ha nem állunk meg ebben a rohanó világban, akár csak napi 10-30 percet magunkra szánva az egészségünk érdekében, úgy nagyobb esély van arra, hogy az egészségünk hiánya állít meg minket. 

Őszinte leszek, a tökéletes időbeosztást még nekem sem sikerült feltalálnom, mégis van 3+1 tippem arra, hogyan próbálom az életemet egyensúlyban, harmóniában tartani.

1. Tervezz előre!

Mindig próbálom hétvégén átgondolni a következő hét feladatait, kötelességeit, lehetőségeit. Mérlegelve azt, hogy jelen adott pillanatban milyen a fizikai és lelki energiaszintem. Volt, hogy a testem bizony jelzett, és egy-egy programot kénytelen voltam lemondani, vagy másik időpontra áttenni. Ez kizárólag a saját egészségem érdekében történt, és nem azért, mert nem szerettem volna elvégezni a feladatot, vagy részt venni egy programon: aki az egészségére gondol, képes nemet mondani. Tervezz előre, gondold át milyen feladatokkal kell megküzdened a következő héten és melyikre tudsz energiát áldozni, melyikre már nem. Fontos, hogy képes légy ezeket rangsorolni.

2. Vezess naptárat!

A betegségem óta "feledékenyebb" vagyok. Tudom, az évek, meg a kor gondoskodik róla, hogy feledékenyebbé váljunk, nem beszélve a túl sok teendőről, amikor azt sem tudjuk, mi mindent kell beleszuszakolni egy napunkba. Bizonyára a te életedben is gyűlnek és gyűlnek a feladatok, a teendők, amiket nehéz észben tartani. Nem véletlen találták fel a határidő naptárakat, melyek széles választékát megtalálhatjuk a boltokban. Ellenben, ha tényleg kikapcsolódásra vágysz, akkor vágj bele a Bullet Journal, vagyis egy személyes, színes napló létrehozásába, amely a napirended, a szokásaid, a feladataid listázhatod, kreatívan. Míg magad alkotod kedvedre, hogyan nézzen ki saját személyes kis naptárad, addig az alkotás szellemileg fog téged a mindennapok nyüzsgéséből kikapcsolni.  A felnőtt színező könyvek is éppen ezért jöttek létre. Színezés közben ugyanis teljesen ki tudsz kapcsolódni, és lecsendesedik az elméd.

 

 

3. Jegyzetelj!

Egy mentorom tanácsolta, hogy minden nap keljek fel egy picit korábban, s kezdjek el szűretlenül írni. Mit is jelent ez? Van egy füzetem, amelybe ami csak eszembe jut, lejegyzetelek. Igen, saját kezeimmel, nem a billentyűzet segítségével. Azt mondják minimum három A/4 oldalt tanácsos ilyenkor írni. Minden reggel amikor felkelek, ezzel kezdem a napot. Ez nem egy szép fogalmazás, nem egy parlamenti felszólalás, akár egy nagy káosz is lehet az egész, hiszen kiírod magadból a gondolataidat, amelyek felkelés után eszedbe jutnak. Vissza se kell olvasnod. Miért hasznos, mit figyeltem meg önmagamon ezáltal? Egyrészt ebben a reggeli kis időben csak én vagyok magammal, ezt nevezik mostanság "énidő" fogalmának. Már szenteltem is magamra egy kis időt, pedig még csak reggel van és ez jól esik! Azáltal, hogy a reggeli szűretlen jegyzetelés

eket végzem, sokkal kreatívabb ötletek születnek meg bennem. Őszinte vagyok magamhoz, kiírom magamból az érzéseimet, a gondolataimat, megkönnyebbülök. Volt, hogy elhanyagoltam a reggeli jegyzetelést, és volt, mikor a reggelit áttettem estére, és lefekvés előtt írtam. Az élet valahogy mindig visszakanyarított a jegyzeteléshez, nem engedte, hogy elhagyjam ezt az új szokásom...

 

 

+ 1. Sportolj!

Találd meg azt a sportot, amit be tudsz iktatni legalább heti egy rendszerességgel. Most talán a szakma emberei azt mondanák, hogy a heti egy alkalom kevés. Én pedig azt, hogy valahol el kell kezdeni. Az ember nem triatlonosként születik meg, és az iskolákban se mindig tudják megszeretetni a testnevelés órákat. Miután a lényem túlságosan pörgős, ezért a pörgős sportok számomra nem lennének jótékony hatással. Hiszen nem terhelhetem túl magam. Régen zumbázni és futni jártam, ma már korrektív tréningre (rehabilitációs kezelés, gyógytornász, fizioterapeuták által irányított torna), és jógára. Utóbbit szerencsére már online itthon is tudom végezni. Ezenkívül a korrektív tréning által kaptam házi feladatot, amit itthon kell végeznem. Erre pedig ugyanúgy időt kell szánnom. Sok kicsi sokra megy. - szól a mondás. A sport remek feszültséglevező program is egyben. Szánj időt testedre és lelkedre egyaránt, legyen fontos kérdés számodra, hogy az egészséged érdekében hajlandó vagy-e időt áldozni magadra? 

 

Szerző: Cilárik Adrienn

http://cilarikadrienn.cafeblog.hu/


címkék: betegség, autoimmun, Guillain-Barré-szindróma, életveszély, határok, túlélő, szánj időt, tervezz, sportolj, jegyzetelj, törődj magaddal

vissza