Előítéleteid vannak? Tépd szét őket!


Vannak hasznos ítéleteink, amelyek megóvnak minket: például jogos ha azért nem futunk este egy sötét erdő mellett, mert félünk, nehogy elüssön minket egy autó vagy más baj történjen. Ha azonban a kapcsolatainkat mérgezi az előítélet, akkor érdemes változtatnunk és akkor is, ha magunkat minősítjuk. Akár önmagaddal, akár mással szemben vádaskodsz, tudd, hogy az előítéletek rombolnak, skatulyáznak, sőt, a múltba visznek vissza, ahelyett, hogy útra kelnél az áhított, minőségi jövőbe. Addunk két tippet, hogyan tépd szét az előítéleteket!

- Milyen sivár az a kor, melyben könnyebb egy atomot szétrombolni, mint egy előítéletet! – fogalmazott Albert Einstein. Időnként régi, rossz tapasztalatok alapján minősítünk másokat és önmagunkat is: „biztosan nem fog összejönni, a múltkor sem sikerült, „mindig késik, most is fog”, „tuti, hogy nem lehet benne megbízni”, stb. Olyan, mintha biztosak lennénk abban, hogy az emberek úgy sem képesek változni… Ha most valaki bólogat, hogy bizony nem, akkor muszáj tovább kérdeznem: akkor te sem vagy képes változni? Vagy van már rá jó példád, hogy változtál? Akkor mi inspirált? Hogy kezdtél hozzá?

Az előítéletek hasznosak, mert védelmeznek, óvatossá tesznek minket, és egyben károsak is, mert skatulyáznak, dobozolnak, s nem engedik, hogy higgyünk a pozitív változásban. Aki kész és képes a megújulásra, az észreveszi a saját előítéleteit önmaga és mások iránt, majd figyelmezteti magát: érdemes új esélyt adni. Hogyan lehet ezt könnyebben (könnyű sosem lesz!) megtenni? Muszáj hinni és reménykedni a változásban, a fejlődésben, előre tekinteni és nem hátrafelé. Ha valaki észreveszi önmagán, hogy sorolja, miért nem fog valami sikerülni, miért nem fog ő vagy valaki más változni, akkor fogalmazza újra a gondolatait: miért ne sikerülne?! A megújuló embert nem a múlt történései befolyásolják, hanem a jövő lehetőségei.  

Van két tippünk, hogyan küzdj meg az előítéleteiddel, akár magad, akár mások felé irányul:

  1. Írd fel egy papírlapra, hogy milyen címkéket ragasztasz magadra: „én már úgy sem fogyok le”, „sosem voltam elég kitartó”, stb. Vagy ha mások iránt vannak előítéleteid, akkor egy másik papírra szedd össze, hogy kivel, mi a problémád: „a főnököm mindig is hülye volt, az is marad”, „biztos az új barátom/barátnőm is megcsal, mindegyik ilyen hütlen”. Ha ezeket leírtad, tépd darabokra a papírlapot, majd dobd ki a kukába! Ha rajtakapod magad, hogy mégis eszedbe jut valamelyik minősítés, akkor gondolj arra, ezeket az előítéleteidet már összetépted, kidobtad!
  2. Kérj meg valakit, hogy emlékeztessen téged az előítélet-mentességre. Vagyis, ha mondanál egy minősítést, szóljon rád. Kitalálhatsz valami "büntetést" is magadnak: kedvenc étel megvonása, plusz 10 perc sport, stb. És persze jutalmat is ajánlj fel magadnak, ha először 1, majd 5, 10 napig bírod ítélkezés nélkül...       

címkék: előítéletek, címkék, múlt, jövő, beskatulyázás, minősítés, lista

vissza