Az önsajnálat mocsarában is van teendő


Időnként történnek velünk olyan dolgok, amelyek után nem folytatódik úgy az életünk, ahogy korábban zajlott. Egy betegségből kell kilábalni nehéz, pokoli érzés, ha valaki becsapott vagy ha elhagyott a szerelmed és az is nehezen viselhető, ha új és kiállhatatlan főnököt kaptál… Egyik sem könnyű helyzet és még mennyi mindentől szenvedhetünk. Nehéz időkben se add fel, három dolgot biztosan megtehetsz magadért: hagysz időt az önsajnálatra, fókuszálj arra, amit tudsz kontrollálni és koncentrálj a napi tennivalóidra, azokat ne hanyagold el.

Az első dolgot, amit megtehetsz magadért: hagysz időt, hogy megéld a traumát, ez az „az önsajnálat ideje”. Lényege, hogy csak azokra a dolgokra fókuszálj, amelyeket kézben tudsz tartani, amit el tudsz viselni. Ha például úgy érzed, nem vagy még képes elmondani másoknak, hogy mi történt, akkor egyszerűen ne mondd el. Ha faggatnak, kérj időt tőlük. Ha épp fordítva van a helyzet, senki nem ér rá, de te úgy érzed, hogy muszáj beszélned a benned zajló érzésekről, akkor keress valakit, akár egy vadidegent és meséld el, ami bánt! Mindennap próbáld kintebb tolni a tűrőképességed határát, nem csücsülhetsz folyamatosan az önsajnálat mocsarában. Igyekezz mindennap kitűzni egy olyan célt, amely abban segít, hogy leküzd a fájdalmad.

 

 

Ülni ölbe tett kézzel és várni a sült galambra, miközben olyan dolgok miatt rágódsz, amelyekre nincs befolyásod, nos, ez növelni fogja annak esélyét, hogy még rosszabb állapotba kerülsz, pocsék döntéseket hozol, vagy épp lehetőségeket hagysz figyelmen kívül. Egy fiatal nő például elveszítette a férjét, s kétségbeesésébe minden közös fényképet, levelet elégedetett, nem maradt neki semmi a férfiból. E helyett jobb lett volna, ha átmenetileg csak elteszi a múltjuk emlékeit, s amikor elég erős hozzá, akkor előveszi és méltón elbúcsúzik szeretett férfitől. Próbáld meg, hogy ne a nehézség, a fájdalom legyen a figyelmed középpontjában. Fókuszálj inkább arra, hogy a lehető legtöbbet hozd ki abból, amivel most szembesülsz – azaz, amit tudsz kontrollálni –, minden más úgyis a helyére kerül majd. Nem könnyű, tudjuk, kell hozzá idő és türelem.  

 

 

Elképzelhető, hogy a „muszájtenniadolgomnemhagyhatomelmagam” módszer segít, hogy túlélj egy nehéz helyzetet. Winston Churchillnek, Nagy-Britannia egyik legismertebb miniszterelnökének volt egy olyan doboza, amelyet „Cselekedj ezen a napon!” doboznak nevezett (egy brit múzeumban ma is látható). Akármilyen későre is járt Churchill nem állt fel az asztaltól, amíg a dobozban lévő dolgokat le nem zárta. Így dolgozott nap mint nap. Ez mindennapra jó módszer lehet, de különösen akkor hasznos, ha különben valamilyen pótcselekvéssel töltenéd az időd, például ülnél egy széken napraforgót törögetve vagy csokit majszolgatva, netán a barátaiddal sörözgetnél vagy koktéloznál bánatodban. Kösd le az energiáid forró ügyekkel, amelyeket azonnal el kell végezni. Írj listát a teendőidről, fadoboz helyett persze határidő naplót vagy telefont is használhatsz, a lényeg, hogy elfoglald magad. Természetesen időről időre állj meg és figyelj oda az érzéseidre, ne eltemesd őket, csak adj esélyt, hogy higgadtabban és elfogadóbban tudd végiggondolni, mi is történt és mi az, amit feltétlenül érdemes megtanulnod az esetből.

MKI


címkék: trauma, önsajnálat, időt hagyni, kibeszélni, koncentrálni, nehézség, feldolgozás, Churchill, fadoboz, cselekedj

vissza